Friday 19 August 2011

best ke kahwin doctor?

Assalamualaikum

pagi ni, i read this

Antara yang seronok mengahwini seorang doktor ialah, selain sudah tidak lagi ke klinik, kita akan sangat rajin mengulangkaji Google Calendar, sensitif dengan masa dan semua itu menjadikan kita sangat dinamik. Orang-orang bujang keliling saya, tolonglah pertimbangkan cadangan ini. Kahwinlah dengan doktor.
Pleaseee!!! -via ustaz hasrizal, from SaifulIslam.com




ye ke best kahwin doctor? hurm kawan pernah berkata siapa2 yang kahwin dengan doctor adalah sangat kasihan kerana masa untuk spend time together adalah sangat limited. plus point, saya pernah dengar beberapa cerita mengenai doctor yang mengalami masalah rumah tangga. *sigh


pada pandangan saya, tidak salahnya untuk berkahwin dengan doctor asalkan dua2 dapat tolak ansur. bak kata Dr. Muhaya, kita jangan mengharapkan pasangan kita untuk sentiasa memberi. Kita yang harus selalu memberi terlebih dahulu. bila dua2 saling memberi, hidup akan sentiasa gembira kerana tidak mengharapkan apa2 dari pasangan masing2. 


tapi kan. ada je doctor yang hidup bahagia. ramai je blogger yang kahwin dengan doctor. and they still can lead a happy life plus big amount of cash ( from head to toe branded stuff ok!) yeah..memang la orang kata, duit tidak membawa kebahagiaan, tetapi, for guys, bila ada duit je tambahan lagi jadi doctor, perempuan berkejaran nak kat u all ok. tapi ada je kahwin memang atas dasar cinta. i salute this type of people. :)


but for me, do i want to find a doctor hubby? yes...no..maybe...not sure...banyak pros and cons. let say i marry a doctor, yeah he will understand me tip top but hey, if dua2 on call, siapa nak jaga anak kat rumah? bibik? ouh no... lama2 anak saya akan fasih la bahasa seberang tu...(unless hire maid mat salleh, terror cakap english..haha... ada ke mat salleh nak jadi bibik...?????)


on the other hand, kalau saya kahwin with non-doctor, adakah orang itu akan memahami kita? that's my main concern. kalau dia faham, alhamdulillah. kalau dia yang jenis x bagi kerja malam, not-so-important gathering pun kena teman dia, or maybe hubby yang jerit2 dalam fon suruh balik sekarang masak untuk dia....nauzubillah...minta jauh lelaki macam ini. tapi lelaki sekarang banyak yang dah open minded kan? so, insyallah tiada masalah di situ.


apa2 pun, jodoh pertemuan di tangan tuhan. tetapi usaha mesti ada untuk mencari MR or MRS wright. doa dan istikharah sentiasa agar dipertemukan dengan orang2 yang beriman.


nasihat untuk perempuan: belajar tinggi2 pun tak guna kalau tak tahu nak rajinkan muscle quadriceps, tricep, pectoralis major dan segala bagai  anda untuk masuk ke dapur. walaupun tidak tahu masak, its ok. asalkan anda mencuba.


nasihat untuk lelaki: tingkatkan tahap keimanan anda agar dapat membimbing isteri dan anak-anak ke jalan yang diredhai Allah kelak. insyaAllah, isteri akan patuh nasihat anda dengan big smile ( maksud saya ikhlas :))




selamat mencari malam lailatulqadr!


renung -renungkan dan selamat beramal :)





5 comments:

  1. ble bce post y first tu pn..ak rse cuak gak la..gye mcm doc ni x laku je..huhu..
    yela lki zmn skang nk pompuan beri perhatian y lbih kt diorg..kalo diorg plih doc mgkin ssh kot nk dpt..tp as long as couple tu memahami each other ak rse x bermasalah kn u kwin ngan doc..
    sian la kn kt doc pompuan nnti kalo org lki x nk kwin ngan doc :p

    ReplyDelete
  2. taw x pe...kita jadi x laku la kalo suma lelaki x nak khwin doc...haha...takut tuuu

    ReplyDelete
  3. yeahh..ak tkut jika fenomena tu berlaku.since skang pn ak dah nmpk..men dont want med student.
    xpe ada jodoh insyaALLAH ada :)

    ReplyDelete
  4. hehe...x pe una..doa banyak2...stil long way to go...:)

    ReplyDelete
  5. doc pon insan biasa gak kn? n btw now dh xde oncall2..so dun worry ok?

    ReplyDelete